Home History Perang Taufan Al Aqsa: Angka Syahid semakin meningkat

Perang Taufan Al Aqsa: Angka Syahid semakin meningkat

165
0
donate

Berikut adalah kronologi peperangan Taufan Al Aqsa yang berlaku pada 7 Oktober sehingga hari ini, berdasarkan sumber-sumber yang saya dapati dari web:

  • Pada 7 Oktober 2023, sebahagian daripada konflik Israel-Palestin, sebuah operasi ketenteraan mengejut bermula dengan pelancaran roket berjumlah kira-kira 5,000 buah telah dilepaskan ke atas Israel dari Semenanjung Gaza oleh militan Palestin, disertai dengan penyusupan ketenteraan ke dalam Kibbutz (petempatan luar bandar terancang Israel) yang mengelilingi Gaza dan bandar Sderot di Israel. Sebagai balas, Israel melancarkan serangan ke atas Semenanjung Gaza. ¹²
  • Pemimpin Hamas, Saleh al-Arouri menyatakan bahawa “Mujahidin” memulakan operasi untuk mempertahankan Masjid Al-Aqsa dan membebaskan tahanan. Briged Al-Qassam menerbitkan gambar tentera Israel yang ditangkap. Trafik navigasi terganggu di lapangan terbang di tengah dan selatan Israel. ²
  • Pihak Palestin menamakan operasi mereka sebagai Operasi Taufan al-Aqsa (Arab: عملية طوفان الأقصى, rumi: ʿamaliyyat ṭūfān al-ʾAqṣā), ³ manakala serangan balas Israel dipanggil sebagai Operasi Pedang Besi (Ibrani: מבצע חרבות ברזל, rumi: Mivtsa Cherevot Barzel). ⁴
  • Permulaan serangan Palestin juga bertepatan dengan ulang tahun ke-50 perang Arab–Israel pada 1973. ⁵
  • Pada 8 Oktober 2023, Israel mengumumkan bahawa ia telah membunuh pemimpin Hamas Ismail Haniyeh dalam serangan udara di Gaza City. Hamas menyahut dengan meningkatkan pelancaran roket ke arah Tel Aviv dan Jerusalem. ⁶⁷
  • Pada 9 Oktober 2023, pertempuran sengit berlaku di sepanjang sempadan Gaza-Israel, apabila pejuang Palestin mencuba untuk menembusi pagar keselamatan. Israel menghantar pasukan darat dan tank ke dalam Gaza untuk menghalang penyusupan. ⁸⁹
  • Pada 10 Oktober 2023, Majlis Keselamatan PBB mengadakan mesyuarat kecemasan untuk membincangkan krisis di Timur Tengah, tetapi gagal mencapai resolusi bersama kerana Amerika Syarikat menggunakan hak veto untuk melindungi sekutunya Israel.

Menurut laporan terkini, jumlah angka kematian dan kecederaan penduduk Palestin adalah seperti berikut:

  • 232 maut, 1,790 cedera
  • Jumlah bangunan yang musnah tidak diketahui dengan tepat, tetapi gambar-gambar dari Gaza menunjukkan bahawa banyak rumah, sekolah, hospital dan masjid telah hancur akibat serangan udara Israel.


(1) Konflik Gaza−Israel 2023 – Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas. https://ms.wikipedia.org/wiki/Konflik_Gaza%E2%88%92Israel_2023.
(2) #globalhijrah | TAUFAN AL-AQSA – USTAZ AWANG SUFFIAN. https://www.youtube.com/watch?v=7srg9FmeLEc.
(3) ‘Taufan Al Aqsa’ seruan hentikan sebarang kerjasama dengan Israel. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/taufan-al-aqsa-seruan-hentikan-sebarang-kerjasama-dengan-israel-440843.
(4) ‘Taufan Al Aqsa’ seruan hentikan sebarang kerjasama dengan Israel. https://luminews.my/news/1648201.
(5) Taufan Al-Aqsa VS Iron Swords: Konflik Perang Hamas-Zionis Punca …. https://intraday.my/taufan-al-aqsa-vs-iron-swords-konflik-perang-hamas-zionis-punca-pasaran-celaru/.
(6) undefined. https://jommenyumbang.com/ms/kempen/b.
(7) Day one of Al-Aqsa Flood inflicted nearly one billion dollars in …. https://www.albawaba.com/business/day-one-al-aqsa-flood-inflicted-nearly-one-billion-direct-damages-1536989.
(8) Toofan Al-Aqsa Crisis: Implications for Israel, the … – Civilsdaily. https://www.civilsdaily.com/news/toofan-al-aqsa-crisis-israel/.
(9) Taufan Al Aqsa sedang menggila, kita wajib peduli. https://harakahdaily.net/index.php/2023/10/08/taufan-al-aqsa-sedang-menggila-kita-semua-wajib-peduli/.

donate
Previous articleHistory of Palestine and Taufan Al Quds War
Next articlePASRELIEF SEGERA SALUR BANTUAN AWAL RM 100,000.00 UNTUK MANGSA PERANG PALESTIN.