donate
Segenting Gaza, wilayah yang diduduki oleh Israel, mengalami pemutusan komunikasi total oleh pihak Israel yang sedang melancarkan serangan udara dan darat yang dahsyat. Penduduk Gaza tidak dapat menghubungi keluarga, teman, atau organisasi bantuan di luar wilayah tersebut. Jurnalis dan aktivis hak asasi manusia juga tidak dapat melaporkan situasi terkini di Gaza. Pemutusan komunikasi ini menimbulkan kekhawatiran bahawa Israel sedang melakukan pembunuhan besar-besaran terhadap warga awam Palestin tanpa ada saksi mata.
Menurut laporan NetBlocks¹, sebuah organisasi yang memantau keamanan siber dan internet di Gaza runtuh pada Jumat malam. Penyedia telekomunikasi Palestin, Paltel, mengatakan bahawa pengeboman Israel menyebabkan “gangguan total” layanan internet, telefon, dan telepon kabel. Israel mengintensifkan serangan udaranya ke Gaza setelah mengumumkan operasi daratnya di wilayah yang terkepung itu². Hamas, kelompok bersenjata yang menguasai Gaza, mengatakan pejuangnya sedang berhadapan dengan pasukan Israel di beberapa lokasi di sepanjang perbatasan³.
Akibat pemutusan komunikasi ini, jumlah korban jiwa dan cedera dari serangan Israel tidak dapat diketahui dengan pasti. Menurut Kementerian Kesehatan Palestin, yang beroperasi dari Tepi Barat, serangan Israel telah menewaskan lebih dari 6850 orang Palestin di Gaza⁴. Rumah sakit di Gaza juga kehabisan bahan bakar yang diperlukan untuk menjaga banyak pesakit tetap hidup. Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) melaporkan sebelumnya bahawa lebih dari sepertiga kemudahan kesihatan di Gaza tidak dapat beroperasi lagi⁴.
Pemutusan komunikasi ini juga menambah penderitaan penduduk Gaza yang sudah menderita sekatan Israel dan Mesir selama lebih dari satu dekad. Jalur Gaza adalah wilayah yang padat penduduknya dengan lebih dari dua juta orang, yang kekurangan air bersih, makanan, dan ubat-ubatan. WHO mendesak agar bantuan kemanusiaan dapat masuk ke Gaza tanpa sekatan lagi.
Sumber
(1) Gaza plunged into darkness as Israel cuts off communications during …. https://www.theguardian.com/world/2023/oct/27/gaza-internet-cutoff-israel-siege-casualties.
(2) Gaza Completely Isolated After Communication Blackout As Israeli Bombing Intensifies. https://menafn.com/1107321042/Gaza-Completely-Isolated-After-Communication-Blackout-As-Israeli-Bombing-Intensifies.
(4) Palestinians Report Total Communication Blackout in Gaza. https://time.com/6329388/israel-palestine-gaza-strip-communication-blackout/.
donate
Previous articleIsrael meningkatkan serangan udara ke Gaza, Hamas balas dengan roket
Next article14 Negara Tolak Resolusi PBB: Gaza Terus Dilanda Peperangan