donate

Cakna Pelestin adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada tahun 2011 dengan tujuan untuk membantu rakyat Palestin yang ditindas oleh rejim Israel. Cakna Pelestin menjalankan pelbagai aktiviti dan program kemanusiaan seperti tajaan pendidikan, ibadah qurban, bantuan musim sejuk, tabung covid dan lain-lain.

Salah satu program utama Cakna Pelestin adalah bergabung di bawah Sekretariat #Aid4Palestine yang dilancarkan pada tahun 2021 sebagai usaha membantu rakyat di negara itu yang menghadapi keganasan dan kekejaman rejim Zionis. Sekretariat gabungan ini melibatkan kira-kira 150 NGO yang turut sama membantu.

Kempen Dana Aid4Palestine 2.0 pada Oktober 2023, dilancarkan di Terengganu dengan kerjasama Pas Pusat.

Salah satu sumbangan yang menarik perhatian adalah derma rantai emas berharga RM36,000 oleh seorang wanita yang tidak mahu dikenali. Wanita itu menyerahkan rantai emas tersebut kepada Cakna Palestin pada 20 Oktober 2023. Beliau berkata, beliau terpanggil untuk menyumbang kepada rakyat Palestin kerana mereka sedang menghadapi kesusahan dan penderitaan akibat serangan Israel.

Tuan Haji Shakur, Pengerusi Cakna Palestin ketika ditemui, menyambut baik sumbangan tersebut dan mengucapkan terima kasih kepada wanita itu atas keikhlasannya. Beliau juga menggesa rakyat Malaysia untuk terus memberi sokongan moral dan bantuan kewangan kepada rakyat Palestin yang berjuang untuk mempertahankan tanah air mereka.

Cakna Pelestin berharap agar kutipan dana #Aid4Palestine 2.0 dapat mencapai sasaran sebanyak RM1 juta untuk disalurkan kepada rakyat Palestin melalui agensi-agensi yang dipercayai.

donate
Previous articleSerangan udara Israel ke atas gereja di Gaza
Next articleBantuan Rakyat Malaysia ke Gaza