donate
Pada 17 Oktober 2023, sebuah letupan besar telah menghancurkan Hospital Baptist (Almamdani) di Gaza, yang menjadi tempat perlindungan bagi ribuan orang awam yang terjejas oleh peperangan antara Israel dan Hamas. Menurut kenyataan jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, Dr. Ashraf al-Qudra, serangan bom itu telah menyebabkan kematian dan kecederaan yang besar, dengan anggaran lebih daripada 500 orang terbunuh dan beribu-ribu lagi cedera¹.
Dr. al-Qudra berkata bahawa kebanyakan mangsa serangan bom itu adalah kanak-kanak dan wanita, dan ramai daripada mereka sampai ke hospital tanpa kepala, anggota badan terputus, atau perut terkoyak. Beliau juga berkata bahawa jumlah mangsa yang cedera dengan kecederaan kompleks telah melebihi kemampuan pasukan perubatan dan ambulans, dan doktor terpaksa melakukan pembedahan di lantai dan koridor hospital tanpa sebarang ubat bius.
Beliau menambah bahawa masih terdapat ratusan pesakit yang memerlukan pembedahan segera, dan kakitangan perubatan terus cuba menyelamatkan nyawa pesakit di ICU, yang telah melebihi kapasiti. Beliau menjangkakan bahawa ratusan pesakit akan mati dalam masa beberapa jam kerana kekurangan bekalan perubatan, air dan elektrik untuk mengendalikan hospital.
Serangan bom ke atas Hospital Baptist di Gaza adalah satu tragedi kemanusiaan yang tidak dapat diterima
Serangan bom ke atas Hospital Baptist di Gaza adalah satu tragedi kemanusiaan yang tidak dapat diterima, yang menunjukkan betapa dahsyatnya peperangan antara Israel dan Hamas yang telah berlangsung selama 11 hari. Serangan itu tidak sahaja melanggar undang-undang perang antarabangsa yang melindungi kemudahan kesihatan dan orang awam², tetapi juga menimbulkan kesengsaraan dan penderitaan yang tidak terkira kepada penduduk Gaza yang sudah tertekan oleh sekatan Israel.
Serangan itu juga menimbulkan persoalan tentang siapa yang bertanggungjawab atas letupan itu, kerana Israel dan Hamas saling menyalahkan satu sama lain. Israel mendakwa bahawa letupan itu disebabkan oleh pelancaran roket gagal oleh kumpulan militan Islamik Jihad³, manakala Hamas mendakwa bahawa letupan itu disebabkan oleh serangan udara Israel⁴. Walau bagaimanapun, tiada bukti kukuh yang boleh menyokong dakwaan mana-mana pihak, dan siasatan bebas diperlukan untuk menentukan punca sebenar letupan itu.
Serangan bom ke atas Hospital Baptist di Gaza juga menunjukkan betapa pentingnya usaha diplomasi untuk menghentikan konflik ini sebelum ia bertambah buruk. Kunjungan Presiden AS Joe Biden ke Israel pada hari Rabu adalah satu langkah positif untuk mencari penyelesaian damai⁵, tetapi ia juga memerlukan kerjasama dari semua pihak yang terlibat, termasuk negara-negara Arab yang mempunyai pengaruh ke atas Hamas. Selain itu, bantuan kemanusiaan segera diperlukan untuk membantu penduduk Gaza yang memerlukan makanan, bahan api, ubat-ubatan dan perlindungan⁶. Serangan bom ke atas Hospital Baptist di Gaza bukan sahaja satu bencana kemanusiaan, tetapi juga satu amaran tentang akibat peperangan yang tidak berkesudahan.
Sumber:
(1) Qatar strongly condemns Israeli occupation’s bombing of Al Ahli Baptist Hospital in Gaza. https://thepeninsulaqatar.com/article/17/10/2023/qatar-strongly-condemns-israeli-occupations-bombing-of-al-ahli-baptist-hospital-in-gaza.
(2) Roundup: Hundreds killed in Gaza hospital bombing as conflict enters 11th day. http://www.chinaview.cn/20231018/f4156c0a9e0a4686b2c7cacc998cca16/c.html.
(3) Hundreds killed in Gaza hospital bombing, Palestine declares 3-day mourning. https://www.globaltimes.cn/page/202310/1300065.shtml.
(4) ‘They believed it was safe’: death toll rising after blast at Gaza hospital. https://www.theguardian.com/world/2023/oct/18/they-believed-it-was-safe-death-toll-rising-blast-gaza-hospital.
(5) Gaza hospital bombing: Hundreds likely dead in Al-Ahli Baptist Hospital …. https://www.cnn.com/2023/10/17/middleeast/israel-gaza-rafah-crossing-week-2-tuesday-intl-hnk/index.html.
(6) Hundreds feared dead after explosion tears apart Gaza hospital …. https://www.upi.com/Top_News/World-News/2023/10/17/500-feared-dead-strike-gaza-hospital/6741697566514/.
donate
Previous articleGerakan Bantuan Kemanusiaan kepada Penduduk Gaza yang Sedang Diserang oleh Israel
Next articleSahabat Aid4Palestine Dibuka