donate

Seorang askar Israel terbunuh oleh peluru berpandu anti-tank yang dilancarkan oleh kumpulan bersenjata Palestin, Hamas, semasa serbuan ke Jalur Gaza oleh Tentera Israel.

Tiga askar lain cedera dalam serbuan itu pada hari Ahad, kata kenyataan yang dikeluarkan ketika sayap bersenjata Hamas, Briged Qassam, mengumumkan di akaun Telegramnya bahawa ia telah menolak pasukan Israel kembali ke Israel semasa serbuan itu¹.

Tentera Israel berkata tujuan serbuan itu adalah untuk mencari tawanan Hamas di kawasan Khan Younis di Gaza dan untuk “menggagalkan infrastruktur pengganas”.

Serangan itu berlaku ketika Israel terus mengebom Jalur Gaza selama lebih dua minggu, sebagai balasan kepada serangan mengejut oleh Hamas ke Israel pada 7 Oktober. Sumber: Al Jazeera dan agensi berita¹

23/10/2023
(1) Israeli soldier killed during ground raid in Gaza, Israel’s army says …. https://www.aljazeera.com/news/2023/10/22/israeli-soldier-killed-during-ground-raid-in-gaza-israels-army-says.
(2) Israel-Gaza war in maps and charts: Live Tracker – Al Jazeera. https://www.aljazeera.com/news/longform/2023/10/9/israel-hamas-war-in-maps-and-charts-live-tracker.
(3) Al Jazeera reporter killed during Israeli raid in West Bank – BBC News. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-61403320.
(4) Al Jazeera reporter killed during Israeli raid in West Bank. https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-61403320.
(5) Israeli army: ‘High probability’ soldier killed reporter | AP News. https://apnews.com/article/middle-east-israel-journalists-veterans-al-jazeera-0e33ab0025cf06ee498ab83445e39733.

donate
Previous articleKesan Konflik antara Palestin dan Israel
Next articleTiada Tempat Selamat di Bumi Gaza